Setge mediàtic per una moció, article de Jordi Masdeu

Des que va començar aquest mandat, el juliol del 2015, la CUP Manresa hem presentat 26 mocions als 9 plens de l’ajuntament. La legislatura anterior van ser 128 mocions en 41 plens. Hem presentat proposicions sobre economia social, habitatge, refugiats, TTIP, vòlei platja, participació, propostes de millora del mercat municipal, i diversos temes més. L’impacte 990_1461276924DSC_0054 (1)mediàtic d’aquestes propostes ha estat entre mínim i nul (excepte en el cas del mercat). El seguiment periodístic s’ha limitat, gairebé sempre, a reproduir la nostra nota de premsa. Algun cop algun mitjà ens ha trucat per aclarir algun dubte, i poca cosa més.

Aquest mes d’abril hem decidit presentar 3 noves mocions, una d’elles sobre com s’informa les noies sobre la menstruació. És una moció molt senzilla, que bàsicament demana 2 coses. En primer lloc, que els tallers formatius que es fan als instituts tinguin una concepció més integral del cicle menstrual, i es dirigeixin, també, als nois. En segon lloc, que s’aprofitin aquests tallers per informar de les alternatives a les compreses i tampons, que bàsicament són la copa menstrual, les compreses de roba i les esponges marines. La nostra intenció és clara, aconseguir que les noies (i els nois!) tinguin més i millor informació, i que coneguin altres mètodes menys agressius amb els seu cos i amb el medi ambient. En resum, volem millorar l’educació menstrual i sexual, simplement això.

Doncs a partir d’aquesta senzilla moció, s’ha organitzat un guirigall de dimensions còsmiques. Trucades de mitjans nacionals, titulars al·lucinants, més trucades, piulades, més titulars, i desembarcaments de mitjans estatals al ple de Manresa. Més enllà de les lectures interessades i dels titulars psicotròpics (un exemple real: «La CUP inicia una campaña para que las mujeres no usen compresas en Cataluña»), el que més m’ha emprenyat de tot plegat és el poc respecte cap a la realitat de la majoria de mitjans. Jo crec que molts no s’han molestat ni tan sols a llegir la moció original, i s’han limitat a repetir titulars. I si l’han llegida, ho deuen haver fet amb la mirada ben bruta.

Com explicava Vilaweb, el setge mediàtic per una moció tan poc ambiciosa és del tot incomprensible, i diu molt sobre la (mala) salut dels mitjans de comunicació. Molts titulars es limitaven a la ridiculització de la proposta, mentre que d’altres en feien una lectura esbiaixada, acusant la CUP de «voler imposar» les alternatives. I a Twitter la cosa empitjora, evidentment. Des d’acudits facilons fins a insults i acusacions inversemblants. Els uns i els altres, els periodistes professionals i els tuitaires ocasionals, s’han oblidat de la paraula més important de la moció, del que nosaltres volem canviar: l’educació.

M’ha entristit, especialment, veure com la superficialitat periodística no es limitava als mitjans estatals, sinó que arribava fins a la nostra ciutat. Que el Mundo o la Voz de Galicia tergiversin i manipulin, ja m’ho espero. Que el director de Regió 7 faci una columna on deixa entendre que des de la CUP volem impulsar l’ús exclusiu d’esponges marines per a la recollida del sagnat, em fa mal. Entenc la voluntat humorística de l’escrit, i suposo que no és fàcil resumir una moció en un espai tan curt, però no crec que aquesta sigui la millor manera d’acostar la política municipal als lectors del diari. De tot se’n pot fer broma, només faltaria, però se’n pot fer un cop se n’hagi informat adequadament. Si queda clar que la proposta és per millorar l’educació, si queda clar que en cap cas es vol forçar res sinó simplement informar millor de les alternatives, si queda clar que la sostenibilitat i el respecte per al medi ambient no és anar endarrere sinó anar endavant, aleshores fem totes les bromes que vulguem. I il·lustrem-ho amb dibuixos del Bob Esponja, si cal.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s